جمهورية سيناء الاشتراكية
الكابتن يوسف كان آخر طيار اسرائيلى يخرج من سيناء. اتلم حواليه العيال والشباب ووجفوا مترجبين. أول مالطيارة طلعت من عالأرض كلهم كانوا يحدفوه بالطوب. لف ورجع تانى ونزلهم “بكرة تشوفوا المصريين هيعملوا قيكم اية”. سمعته بودنى ماحدش حكالى. والله اليوم باجول كان عنده حج. عمر اليهود ما بهدلوا بناتنا وستاتنا زى ما بيعملوا المصريين. بنت الحاج … كهربوها قى بطنها. عارفة يعنى اية؟ يعنى كشفوا عنها التوب. ستاتنا ما بيلبسوا بنطلونات زييكم. دلوقت شباب البلد كلهم هربانبن والكل يا خايف يا غضبان وبيحلم بالانتقام. يادى اليابانيين والكوبرى اللى آذونا بيه (يقصد كوبرى الفردان أو مبارك - السلام). دلوجت بيصير أصعب الاستقلال. أيوة بنريد نستقل. ايش خدنا احنا من المصريين؟ بتعرفى يوم ماخرجوا اليهود جعدوا مع شيوخ الجبايل هما والأمريكان وعرضوا عليهم الاستقلال. لكن رفضوا. كانوا كلهم عملاء وعيون للمخابرات. وكان المصريين حبايب وسند. يمدونا بسلاح واحنا نتاويهم ونداوى وندفن اللى اليهود يطخوه. من يوم ما رحلوا اليهود وخير سيناء لغيرها. أما ناسها وبدوها فشافوا أوسخ أيام. أنا بخاف نطلع على مصر من نجط التفتيش. ومصر ليه؟ والله بيطلع ديننا حتى من رفح للشيخ زويد. نسيتم يا ولاد الكلب بدو سيناء عملوا معاكم ايه؟يوم ما بيخرجوا المصريين وبيغور الحاكم العسكرى بنسميها “جمهورية سيناء الاشتراكية”.
مدينة الشيخ زويد، شمال سيناء 28 أغسطس 2005
يا نهار أسود، كل الغل ده؟!
Comment by Alaa — August 30, 2005 @ 16:45
مش هم بس و مصريين آخرين كثيرون، الفارق أن البدو بطبعهم عندهم كرامة و يقدرون حريتهم. لماذا تعتقد أنهم يعيشون في الصحراء في بيوت منعزلة؟
أكره أن يأتي يوم يبدأ فيه حديث الفيدرالية بإيعاز من الأجانب.
كل هذا كان يمكن تفاديه، و ليس فقط نفاديه، بل و تحسين وضع البلد و المصريين كثيرا لو خفت المركزية و أصلحت المحليات و روعيت الخصوصيات الثقافية و ترك المواطنين يعملون من أجل صالح أقاليمهم بما يصب في النهاية في الصالح العام لمصر.
سياسة تذويب المجتمعات و صهرها كانت من ضمن مكونات الفكر الشيوعي و الاشتراكي التقليدي.
Comment by ألِف — August 30, 2005 @ 17:03
I am not surprised at all. 7okomet bahayem ellyt 7andennah dih wallahy.
Nora, can I translate this and post it on my blog?
Comment by The Sandmonkey — August 30, 2005 @ 18:43
Yes Sandmonkey, of course.
Comment by Administrator — August 30, 2005 @ 19:46
بهية وضحت قبل كده ازاي التركيز على الهوية كسؤال سياسي مصيري و تقلص الدور العام للدولة نتيجته الطبيعية غياب مفهوم المواطنة، ضيف لده المركزية الشديدة، و العنصرية و الطبقية على المستوى المؤسسي و يبقي طبيعي جدا أن يتقال الكلام ده
Comment by Alaa — August 31, 2005 @ 2:09
أنا عندي سؤال ومحيرني - لحد إمتى؟ لحد إمتى حنفضل ساكتين وخايفين ومرعوبين
دا أيام الانجليز كان المصريين بيطلعوا مظاهرات ويتصاب ويموت منهم الكتير ولا همهم
ناقصنا إيه عشان نقوم من تاني
Comment by Nadeem — August 31, 2005 @ 9:24
[…] orate to announce results, North Sinai can’t be measured as an indicator. It has its own special status of being anti-mubarak and this may explain the low participation. Also, civil monitors repor […]
Pingback by Nora Younis » Elections: North Sinai Results — September 8, 2005 @ 12:18
,,they are well-known as they have outraged human rights and use terrible instruments of torture,, as i’ve heard stories gruesome tortures in th egyption secret prisons.
that’s fucking egyption salves…….
mohamed (bedouien youth trabeen tribe)
ENGLAND ,PORTSMOUTH
43DRW GORG STREET
0044 10 456789469
Comment by mohamed — December 9, 2005 @ 11:12
[…] صباح السبت قطعت سيارتنا الطريق المؤدي الى المعبر مارة بالعريش، رفح، الشيخ زويد. لاحظت تحسنا في المعاملة من القائمين على نقاط التفتيش مقارنة بالمرات السابقة.. كانت محافظة شمال سيناء قد شهدت خلال العام الماضي ما سماه أهلها ب”التجريدة الأمنية” عقب تفجيرات طابا.. اعتقالات جماعية وتعذيب وعنف واحتجاز رهائن.. قرب المعبر أشار أحد الزملاء الى بالونة صفراء عالية مجسمة على شكل طائرة وقال هذه أيضا مثبت بها كاميرات لكشف الطريق وأضاف “التكنولوجيا الاسرائيلية متقدمة جدا. صورة الشخص تكفي للتعرف عليه خلال دقائق ان كان له سجل سابق” ولكنه أضاف “الاتفاق يتيح لهم فقط ابداء الملاحظات والاعتراضات وليس لديهم سلطة اتخاذ القرار”. مددت يدي في الهواء مصوبة نبلة خيالية باتجاه البالون الذي يكشف أرضا مصرية متجاهلة أبراج المراقبة التي انتشرت على خط الحدود.. ن […]
Pingback by Nora Younis » تنسم الياسمين وتذوق الزيتون، مرحبا بك في فلسطين — December 11, 2005 @ 0:44
عزيزتى ليست السله كلها سيئة فيها من يدافع عن ابناء سيناء المصريين والذى عرفو بسالتهم , عندما ولدنا اصبحنا مصريين ولسنا سينويين او قاهريين ولا تعتقدى اننا نعيش حياه رغدة بالقاهره , نحن نسجن ونعذب مثلك وندافع عن هذه الارض لانها ارضنا مش ارض (امن الدولة) هذا التراب به احبائنا فلا تغدرى بيهم ولاتتنزلى عن شبر من ارضك للطغاه ، لاتك على حق ولا تعتقدى ان اليهود هم الخلاص فكلانا نرى ما يحدث بفلسطين عزيزتى مدى يديك الينا كى نحرر بلادنا العزيزة من الطغاه
Comment by asma — January 3, 2006 @ 10:37
تحياتى نورا
شكرا .. على هذا الموقع الجميل البسيط
سيناء فى عيون ابنائها وقلوبهم كما شهدت انت بنفسك ستظل البوابة المنيعة لمصر بحرية اهلها وكرامتهم
مصطفى سنجر
Comment by mostafa singer — January 3, 2006 @ 21:44
اهلين نورا
وصلتى سبعون فى الميه من الفكرة
بس التلاتين اللى فاضلين يا ريت تفهميها
شكرا
Comment by حسين القيم — January 4, 2006 @ 19:47
greetings Nora
I’ve lived in el arish since 1985, and i know the people of north sinai…my dad work at the MFO and i used to visit rafah and el shaikh alot back in the early 90’s…i remember ” el shai7′ swailam” the old man in the 80’s with his large family at that house viewing the israeli houses….
these days north sinai people are suffering …the gov. didn’t make anything (services or projects …etc) and didn’t leave them live there simple sinai pollution free life….i love being there its a true pure land …but they won’t leave the people alone….god damn them
Comment by Wess — April 29, 2006 @ 1:56
أنا معاكو يا شيخ زويد, و يا ريت تعتبرني سفيركم في الاسكندرية لغاية ما تتحرر هي كمان مع بقية مصر.
كان حصل قبل كده حاجة زي كده (مش بالظبط) في زفتى, و بغض النظر عن نجاحها أو فشلها, هي خضت المحتل
لكن أنا عايزك بس تعرف انكو في قلب المصريين و النظام ده محتلنا كلنا
طبعا في ناس مظلومة أكتر من غيرها, تقدر تعتبرهم بالترتيب :
بدو سينا - النوبيين - بدو الصحرا الغربية - أهل الصعيد - فلاحين الوجه البحري - المدن الكبرى - القاهرة و ضواحيها
لكن متنسوناش لو نجحتو, احنا معاكو لآخر الطريق, أرجو أن يرجع نهري الطريق بعد الإفتراق, بعد كسر سد شطار الطرق, و بعد السفلتة, لنبدأ من جديد مصر التي يريدها كل أهلها
Comment by خالد خليل — June 4, 2006 @ 1:34
الشيخ زويد ده اسم المدينة اللي حصلت فيها المقابلة دي
Comment by Nora — July 31, 2006 @ 18:11
السلام عليكم جميعا قضية فى حاجة الى تنظيم مسلح جهادى مختص بالقيادات الامنية فى سيناء الذين يصدرون الاوامر الى الضباظ الصغار ولاننسى تصفية بعض الضباط الصغار وبالاخص امناء الشرطة ولاد الزنا ولا ننسا عائلات الضباط وعندما شاهدة دموع والد وام الضابط الذى قتل فى سيناء كم كانت شماتتى فى والدية الذين كانا فخورين بابنهما (المجاهد ) فى سبيل كس مصر الشرموطة ,ولو تسمعون تاريخ معاملة اليهود معنا و القصص التى لم تروى لقلتم واللة نكم مضهدونوتستاهلون الحكم الفدرالى والحديث يطول فى التفرقة العنصرية مع البدو والعرب سيارات شمال سيناء يتم توقيفها فى كل كمين مرور وداخليه ويتم تفتيش السيارة بالكامل ,
وانا لو حدث لاحد بنات عائلى ما حدث واللة لاترك الدنيا واتجة الى القتال مع الشرطة واقتلهم واحد تو الاخر ولو اعدمونى مليون مرة وانتم مقدرين حساسية الموقف ,واقول لوزير الداخية عن طريق جهاز مراقبة الانترنت الذى يراقب مثل هة المواقع يجب تغيير سياستهم مع اهالى سيناء والا……لن نصمت؟
Comment by المحروق قلبة — September 18, 2006 @ 1:12
ياريت تيجو تشوفو اللي بيصير فينا نحن بدو الصحراء الغربية ومطروح اكثر من الل بيصير معكم يا اخواتنا
ربنا معاكم
Comment by جاسر العزومي — September 29, 2006 @ 6:01
بسم الله الرحمن الرحيم
انا يوسف
من راس سدر
من منطقة العمائر
طبعا راس سدر فى جنوب سيناء
احنا من قنا اصلا
ابى كان يعرف بدو كثيرا
كانوا يحبوه وكان يحبهم
كان ابى مهندس
وبعد وفاة ابى
ظلت العلاقة بيننا وبينهم
ولكن وانا الان 18 سنة
شفت المر من شباب البدو الصغار لا الكبار
دائما كلما يرون واحد من خارج البدو
يكرهون
ولكن بما اننا نعرف اهاليهم
كان الامر ينتهى بصداقة
ولكن لما لا تفرقون بين الشعب الذى قدم اليكم
والحكومة
فالشعب
نحن وانتم
واحد
ومع ذلك وانا الان بالجيزة
بالقاهرة
اعترف ان سيناء
قديت فيها احلى ايام حياتى
واتمنى ارجع لها
ارجع لاصحابى
بدو او محافظات
اتمنى اى حد من اهل سيناء الطيبة
يراسلنى على
rassuder@mashy.com
او يضيفنى على الهوت
دة ميلى
youssef@sinai.cc
وشكرا
يوسف
والسلام عليكم ورحمته الله وبركاته
Comment by youssef — October 6, 2006 @ 11:41
ارجوكم تقديم خدمة انسانية وهي نشر مناشدة الى الملك عبد الله ملك الاردن ان يحل مشكلتي الشخصية مع مدير المخابرات الاردنية الذي وظف المخابرات ضدي ومات اولادي بسبب هذه المشكلة. انا مراقب ومحاصر.رسالتي ارغب في وضعها على آلة البحث على الانترنت بالعربية والانجليزية. اذا كنتم ترغبون نهذه المساعدة فارجو الجواب على بريدي الالكتروني. لكم الف شكر. زهير عمري من الاردن
Comment by ز زهير غمري — March 4, 2007 @ 19:11
متهيألي الموضوع محتاج تفاصيل زيادة.. كيف مات أولادك؟
Comment by Nora — March 4, 2007 @ 19:36
to nora younis من زهير عمري
الموضوع مكتوب على صفحتين عربي وصفحتين انجليزي ارغب في وضغهم على ال search
لاارغب ذلك من الاردن فهل يمكن ارسالها لك على البريد الالكتروني؟ وشكرا
Comment by هير عمري — March 10, 2007 @ 18:22
مش بس سينا اللى خيرها مش لأهلها مصر كلها كده و بيتهيألي كلنا هنستقل بس ازاى
Comment by مالك الحزين — March 13, 2007 @ 2:57
سيد الحويطي
Comment by سيد الحويطي — April 1, 2007 @ 20:35
لية ما يفتكرو عرب سينا وش سوا مع المصرين اللة يرحم سالم الحفيان انقز كتيبة مصرية من الجنود الاسرائلية انا نفسي لااشعر باي انتما لمصر
Comment by سيد الحويطي — April 1, 2007 @ 20:41
[…] مش فاهمة ازاي يجيله عين بعد اللي عملوه في بدو سيناء شمال وجنوب […]
Pingback by Nora Younis » ناس معندهاش دم — April 2, 2007 @ 21:53
يا شباب العنف ما يجيب الا العنف احناالبدو لازم نتجة لتعليم انفسناواولادنا ونكون جمعيات تضم كل القبايل حتي تكون لنا كلمة مسموعةفي الدولة نفسى يكون البدوعصا وحدة
Comment by سيد الحويطي — April 8, 2007 @ 21:59
[…] و الوطنية والإسلامية الكبيرة لهم. بل هناك أيضاً التعذيب والاعتقالات والعنصرية التي تمارسها أمن الدولة و […]
Pingback by برافو الدولة المصرية: البدو عايزين لجوء سياسي في إسرائيل! « بلا مسمى — April 27, 2007 @ 17:37
This is:
-an open letter to His Royal Highness King Abdullah II, bin Al-Hussein,
-an open letter to His honorable Kofi Annan, Ex-Un Secretary General ,
-an open letter to Her Honorable , Mrs. Mary Robinson , Ex-UN Human Rights Commissioner ,
-an Open Letter to all Human rights Organizations,
-an Open Letter to All Readers,
Subjects:
- An Appeal for his Royal Highness King Abdullah II, for ordering a Neutral Investigation for my son’s death, lost of all my properties and preventing me from work by Jordan General Intelligence Department , and my suffering since 1989 until present time.
- A letter of Thanks for his honorable Mr. Kofi Annan, and her Honorable Mrs. Mary Robinson for their trying to help me,
- An Appeal for all Human Right Organizations to help me support a neutral investigation and maintaining my life in safe.
- An appeal for all readers to publish this letter, to guarantee that it will reach all addresses.
His Royal Highness King Abdullah II Bin Al-Hussein,
Salaam Alaykum Wa Rahmat Allah Wa Barakatuh.
I am appealing to your Royal Highness hoping to stop injustice and unfairness harm caused to me by Jordan Governmental Department’s Employees, due to personal enmity.
I am claiming that my case had started by a mistake of Government key person in a Jordan embassy abroad , since I claimed his mistakes to his boss. Mistakes had been continued with stubbornness of his relatives , who are key people in Jordan , namely , key person in the General Intelligence Department , and at the Public Security Department. Namely , Marshal: Saed Khair, Ex-Director of General Intelligence Departments and his Royal Highness King Abdullah II National Security Advisor , and the Ex-Vice Chairman of the Public Security Department: Noor Eddin Khair. The cause of the harm and unjust which I am suffering is that I claimed the unfairness of one of their relatives (The Embassy Employee) before his boss.
They were trying to make severe pressure on me to keep silent for their relative’s mistakes. I was not afford to keep silent, since I had lost all my Properties, and my family had been scattered in a foreign country because of this mistake, and my sons had joined me in Jordan while I had no home, no work. I discovered some time that one of their pressures on me was preventing me from work. They had gone farther ahead in their unjust, for I had been seized in prison for many short times thus making me beyond far of the protection of Human Rights Organizations. My life was serious threatened when I went on hunger strike in a separate prison cell, in Bireen prison at Zarqa.
During my suffering pressure and injustice, my sons had hunger and overwhelm died, while I was warning always that the life of my sons are red lines, and that the problem’s solving is necessary for my son’s life.
The last unjust I was subject to is that they enforced me to sign a request for psychological clinic test at the General Intelligence Department’s clinic which, I considered, was the first step to execute their threat which was addressed to me before few years. I had published that on time in local media. The threat included treating me with electric punishment instruments and other drugs to make me mentally deranged. So, I decided to leave Jordan . They knew that I will publish my story with full names, but, no country wanted to let me inter, which maintain me under their view and control. But why I am permitting no entry to any country..?
The Logical Conclusion is that, they had distributed my name unjustly to other intelligences departments, including Interpol, and that they created a mosaic picture for my problem, which started in 1989. The international conditions in these days would help them marketing me as a terrorist.
His royal highness , King Abdullah II: I am appealing to your personal good self , fairness and I am hereby challenging the Government with its weapons, which are the Law and Transparency to sue me for any single, small or big mistake that I have done during my all long life , If they have any accruement against me, and to check all my movements and contacts for all my life. If I am clear, and surly I am, I want an official letter of apology and compensation from those who caused harm for me , which are Ministry of Foreign Affairs, and Ministry of Interior. My approach to appeal to your Royal Highness will help to save Jordan from those persons who perform and invest Public jobs for their private interest causing harm for others based on personal enmities. As far as the other party in my case is Your Royal Highness consultant for national’s security , I believe that Your Highness had been told untruth about my problem. I am appealing before your Royal Highness to order neutral investigation for the harm , unjust , and damages caused to me and my family. I believe causing the matter of harm and unjust before your Royal Highness will help to stop the unfair and unjust caused to me by key officials at your Royal Highness Court , just because of personal enmity. Because finding facts by neutral investigation is one of Human rights basics, and if this letter have came to your royal highness hearing , it sure that I will get my rights.
Now we are in 2007, I have reached the age of 60, because I have severe sufferings, I feel I need to retired.
I have chose to write this letter as an open letter , because I came to conclusion , that this is the right way to make my letter to reach your royal highness , after many attempts to reach my appeal for neutral investigation before your royal highness , to help me solve this problem in conciliation. But the siege of the General Intelligence Department stopped all previous attempts.
In This letter I would like to thank His honorable Excellency Kofi Annan, Ex-Secretary general of United nations and her honorable Mrs. Mary Robinson, Ex-Human Rights Commissioner for their supports, although I was suspecting their continuous support, since the official intelligence report would be injustice, because the Public Intelligence Director is a part in this personal conflict. I am still in the need for their support for they are of reputed and trusty personality all over the world.
I hereby call for all Human Rights organizations to help me in supporting a Neutral Investigations; to provide me with a layer , who can pursue a case before the Court -if that was necessary- to help me to stop sufferings and to get my rights.
I hereby call all readers , to publish this letter , to guarantee that it will reach all addressees persons especially our beloved King Abdullah II Ibn Al-Hussein.
Zuhair Omari, Jordan.
Zomari1947@hotmail.com
Comment by زهير عمري — May 1, 2007 @ 18:30
· رسالة مفتوحة الى جلالة الملك عبدالله الثاني- ملك اللأردن
· رسالة مفتوحة الى السيد كوفي عنان- الأمين العام السابق للأمم المتحدة
· رسالة مفتوحة الى السيدة ميري روبنسون- مفوضة الامم المتحدة الأسبق لحقوق الأنسان
· رسالة مفتوحة الى منظمات حقوق الانسان
· رسالة مفتوحة الى السادة القراء الكرام
المواضيع:
· مناشدة جلالة الملك إجراء تحقيق محايد في وفاة اولادي وخسراني كامل اموالي ومنعي من العمل من قبل المخابرات الاردنية ومعاناتي حتى اليوم (2007) منذ سنة 1989،
· شكر للسيد كوفي عنان والسيدة ميري روبنسون،
· مناشدة منظمات حقوق الانسان للمؤازرة في طلب التحقيق، وتأمين سلامتي،
· مناشدة القراء الكرام نشر هذه الرسالة لتأمين وصولها الى عناوينها.
صاحب الجلالة ، السلام عليكم ورحمة الله ، وبعد:
انني الجأ الى جلالتكم لانصافي من ظلم وقع عليّ من مؤسسات حكومية استُغِلت في عداوات شخصية.
انا ادّعي ان قضيتي بدأت بخطأ مسؤول على رأس مؤسسة اردنية ، واستمرت بالعناد من قبل اقاربه الذين كانوا في قمة المخابرات والأمن العام، وأخص بالذكر مدير المخابرات العامة ومستشار جلالتكم السابق المشير سعد خير، ومساعد مدير الأمن العام الأسبق نور الدين خير. والسبب انني اشتكيت على من اخطأ عليّ الى مسؤوليه.
لقد ارادوا بالضغط عليّ اجباري على السكوت بهدف التغطية على خطأ قريبهم، ولم يكن بإمكاني السكوت، فلقد فقدت كامل اموالي وتشتتت عائلتي في بلد اجنبي بسبب هذا الخطأ. ثم لحق بي اولادي الى الأردن وانا بلا مأوى وبلا عمل، واكتشفت حينئذ ان احد وسائل ضغوطهم عليّ كان منعي من العمل. ومن تمادي ضغوطهم ايضا كان تهديدي وتوقيفي وسجني مرات كثيرة ولفترات قصيرة، مما جعلني خارج نطاق صلاحيات منظمات حقوق الانسان. وقد تعرضت حياتي للخطرالحقيقي عندما كنت مضربا عن الطعام والماء في زنزانة انفرادية في سجن بيرين في مدينة الزرقاء.
في خضم الضغوط عليّ، مات اولادي جوعا وقهرا، بينما لم اتوقف ابدا عن التحذير ان حياة اولادي في خطر، وان حل المشكلة هو انقاذ لحياة الأولاد.
آخر مافعلوه بي هو ان اجبروني ان اوقّّّّّع طلباً للفحص الطبي النفسي في عيادة المخابرات، فاعتبرت ان ذلك هو الخطوة الأولى لتنفيذ تهديدهم الذي وجهوه لي قبل ذلك بعدة سنوات، والذي نشرته في احدى الصحف اليومية في حينه. مفاد هذا التهديد انهم سيعاملوني بالكهرباء والعقاقير لكي يجعلوا مني معتوها غير مسؤول عن افعاله واقواله. فقررت الهرب من الأردن، وكانوا يعلمون انني سأنشر قصتي بالأسماء الحقيقية، ولكنني اكتشفت ان لابلد يرغب في استقبالي، اي انني سابقى تحت مراقبة اعينهم. ولكن لماذا لايستقبلني اي بلد؟
ان التفسير الوحيد المنطقي في نظري هو ان كيدهم شملني لدى المخابرات الأخرى والانتربول، وانهم صنعوا لي صورة بشعة موزائيكية من مشكلتي التي بدأت سنة 1989، والظروف العالمية في تفشي الارهاب تساعدهم في تسويق هذه التهمة.
صاحب الجلالة، انني اتحدى الحكومة الأردنية بسلاحها هي، وهو القانون وشفافيته، فلتتحرى على كل تحركاتي واتصالاتي طيلة حياتي، ولتحاكمني على كل صغيرة وكبيرة اقترفتها، ان كان لديهم ايّ اتهام ضدي، ثم اطلب التحقيق المحايد والكامل في قضيتي، او الاعتذار الرسمي والتعويض من الجهات التي اساءت الي، وهي وزارتا الخارجية والداخلية. مولاي صاحب الجلالة: ألا يتطابق هذا مع دولة القرن الحادي والعشرين، دولة المؤسسات والقانون. انني اضع قضيتي بين يدي جلالتكم لكي احمي الاردن من تهمة استغلال المناصب الحكومية في حماية فاسد والإنتقام الشخصي في عداوات شخصية. مولاي،بحكم كون قائد الحملة ضدي هو مدير المخابرات العامة السابق ومستشارجلالتكم للامن ، فمن البديهي انكم جلالتكم، ان سمعتم بمشكلتي، فلقد سمعتم بالصورة البشعة وليس بالصورة الحقيقية. لذا فإنني الجأ الى جلالتكم لانصافي وإحقاق الحق. انه حري ان يلجأ المرء الى جلالتكم بطلب ماهو صعب، يصعب على غيركم تلبيته، اما الكشف عن الحقيقة واجراء تحقيق فهو من بديهيات حقوق الانسان، لذا فإني متأكد انه ان وصل الى مسامع جلالتكم مطلبي هذا، فإني لامحالة حاصل عليه.
نحن الآن في سنة 2007، وقد بلغت سن الستين. ولكوني قد عانيت كثيرا وطويلا، فقد آن الأوان لكي اتقاعد واذهب الى المعاش.
لقد اردت ان تكون رسالتي هذه مفتوحة لأنني اقتنعت( بعد محاولات كثيرة فاشلة في ايصال مطلبي الى جلالتكم بالتحقيق او حل المشكلة بالتراضي) انها السبيل الوحيد لاختراق الحصار المضروب حولي من قبل المخابرات.
في هذه الرسالة ايضا اتقدم بالشكر الجزيل الى السيد كوفي عنان، الأمين العام السابق للأمم المتحدة، والى السيدة ميري روبنسون مفوضة الأمم المتحدة لحقوق الانسان الأسبق على محاولاتهما مساعدتي، ولكن كنت آمل منهما ان لايتوقفا عند سماعهما الصيغة الرسمية التي صدرت من المخابرات دون طلب التحقيق او التحري المحايد، حيث ان مدير المخابرات كان طرفا في النزاع الشخصي معي. وما زلت آمل منهما المؤازرة في مناشدتي طلب التحقيق هذه كأفراد لهم رصيد هائل من الاحترام العالمي.
اناشد منظمات حقوق الانسان ان تساعدني في المطالبة في التحقيق المحايد والشامل وان تعين لي محام لرفع قضية امام محكمة ذات اختصاص للمطالبة بحقوقي اذا لزم الأمر. كذلك اناشدها العمل للحفاظ على سلامتي، ان لم استطع ايصال القضية الى جلالة الملك، لاني اشعر ان هناك من يتمنى موتي ولديه المقدرة على تنفيذ قتلي. مع الشكر الجزيل.
اناشد القراء الكرام نشر هذه الرسالة بما يضمن وصولها الى عناوينها، مع الشكر الجزيل.
زهير عمري من الأردن
Zomari1947@hotmail.com
Comment by zuhair omari — May 3, 2007 @ 13:57
السلام عليكم أهل سيناء
انتم اذكياء …….
ولكنكم اليوم لستم كذلك
تريدون الاستقلال عن مصر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ايش صار في مخكم هل جننتم ام نسيتم اسرائيل دوله الكلاب
نصيحه اخويه للقيم وابو سنجر ……..
اخرج مما انت فيه…..
Comment by hhamada — May 12, 2007 @ 18:31
ربنا ياخدكم يا يهود
Comment by hhamada — May 12, 2007 @ 18:32
اسف ولكن لا امل فى القضاة فهم متكبرون مغرورون طبقيون ويعتبرون انفسهم اسمى من الناس يعلقون لافتات الهيئات القضائية على سيارتهم ليرهبوا الناس بها رجاء هل لك ان تجاويبينى لماذا يعلقون تلك الافتات؟اليس ذلك وليد شعورهم بالعظمة والسمو فهل تاملين بعد كل هذا ان ياتى الاصلاح والتغيير من جانب هؤلاء؟هل تعلمين ايضا ان هؤلاء جميعهم يعينون ابنائهم فى الهيئات القضائية اى انهم يدعون الشرف والنزاهة ولا يعملون بما يقولون واذا ذهبت لحضور اى جلسة من الجلسات فى اى محكمة من المحاكم فستعرفيهم عن حق فاذا كان ميعاد الجلسة يبدا فى الثامنة مثلا فسيحضر القاضى فى العاشرة على الاقل مستهترا باصحاب القضايا والمحامين وكل الموجودين ان الفقراء والكادحين هم فقط من يعول عليهم للقيام بالاصلاح والتغيير الجذرى وليس اصحاب النفوذ والجاه كالقضاة نصيحة منى اخيرة ارجو ان تعيها جيدا ليس هناك امل مطلقا فى القضاة فهم من النظام والنظام منهم وارجو ان اعرف وجهة نظرك وشكرا
Comment by طه المصرى — May 13, 2007 @ 18:14
في البداية انا اشكر كل من يحاول ان يدلي برايه بكل صراحة .
لكن اعتقد ان حرية الراي لا تعني الكذب او النفاق ,فموضوع اهدار الحريات في سيناء العزيزة اعتقد اه مبالغ فيه لحد كبير جدا فانا ازور شمال وجنوب سينا اكثر من 5 مرات سنويا ولم ارى ماتتحدثون عنه ,وعن جمهورية سيناء فهي دعوة للعنصرية و الطائيفية والتي تؤثر بالسلب علي استقرار البلد ,وفي اعتقادي انها من المؤكد دعوات صهيونية تستهدف تقويض الامن و الاستقرار.
شكرا
احمد حمدي
Comment by ahmed hamdy — June 16, 2007 @ 22:59
احمد كلامك يرمي الي شي صح صح البدو لم تطلب لاستقلال ولو كنت فاكر ان اسرائيل حاولت تعطيهم سيناء كدولة لهم لاكن هم رفضواااا وادي مصر ترد لهم الجميل ابناء سيناء ليسوااا خونة كما انت ترمي بكلامك فانتم المصريون تحاولون مايسمي بحوالة تزويب ابناء البدو في المدن ولا كن لا ينفع فهم لاهم عداتهمالتي تختلف كليا عن المصرين
Comment by سيد الحويطي — June 18, 2007 @ 23:47
والله انا مشعارف اقول ايه للاهل سيناء والنوبين اقولهم ان العالم كله بيحاول يتقدم فى تفكيره واحنا بنرجع للورا فى الوقت اللى كان حلمنا نكون دوله عربيه موحده دلوقتى عايزين نفكك الدول لدويلات ده الاتحاد الاوروبى ممكن يقبل تركيا ذات الغالبيه المسلمه عضو فى الاتحاد الاوروبى واحنا هنا من الجهل الفكرى والطابع الغدرى التى تتسم به البيئه البدويه بنقول عايزين نفترق عن المصريين علشان الظباط وبتقولوا عادتنا ومدن ايه التخلف والرجعيه دى لسه عايزين تعيشوا فى الخيم ده ايام الرسول كانوا بيعيشوا فى بيوت انتوا بعد الاف السنين عيزين تعودوا اللى ما هو ابعد وانا ما اقصدش ان ايام الرسول كانت ايام تخلف علشان ما فيش حد يرغى فى الحتى دى وبلاش سيناء والصعيد والنوبه دى احنا من الاف السنين كانت مصر منفلسطين شرقا لليبيا غربا والى جنوب السودان جنوبا يعنى الاجناس كلها مختلطه ما فيش حاجه اسمها جنس صافى دلوقتى دلوقتى وافيقوا من حلم الصهيونيه اللى عاجبكوا ولو كان اليهود عيزين ليكم دوله مستقله فده علشان يزرعوا الفتنه فى مصر ذى ما عملت انجلترا فى السودان واخيرا تحياتى اللى كل سيناوى وطنى يحلم بدوله عربيه موحده يتجمع تحت رايتها كل من نطق العربيهوالى كل عربى مخلص يحلم بذلك احمد من سوهاج الغير مضطهده والمليئه بمناخ الديموقراطيه هع هع هع هع هع
Comment by احمد عزت — July 13, 2007 @ 3:07
والله انا مشعارف اقول ايه للاهل سيناء والنوبين اقولهم ان العالم كله بيحاول يتقدم فى تفكيره واحنا بنرجع للورا فى الوقت اللى كان حلمنا نكون دوله عربيه موحده دلوقتى عايزين نفكك الدول لدويلات ده الاتحاد الاوروبى ممكن يقبل تركيا ذات الغالبيه المسلمه عضو فى الاتحاد الاوروبى واحنا هنا من الجهل الفكرى والطابع الغدرى التى تتسم به البيئه البدويه بنقول عايزين نفترق عن المصريين علشان الظباط وبتقولوا عادتنا ومدن ايه التخلف والرجعيه دى لسه عايزين تعيشوا فى الخيم ده ايام الرسول كانوا بيعيشوا فى بيوت انتوا بعد الاف السنين عيزين تعودوا اللى ما هو ابعد وانا ما اقصدش ان ايام الرسول كانت ايام تخلف علشان ما فيش حد يرغى فى الحتى دى وبلاش سيناء والصعيد والنوبه دى احنا من الاف السنين كانت مصر منفلسطين شرقا لليبيا غربا والى جنوب السودان جنوبا يعنى الاجناس كلها مختلطه ما فيش حاجه اسمها جنس صافى دلوقتى دلوقتى وافيقوا من حلم الصهيونيه اللى عاجبكوا ولو كان اليهود عيزين ليكم دوله مستقله فده علشان يزرعوا الفتنه فى مصر ذى ما عملت انجلترا فى السودان واخيرا تحياتى اللى كل سيناوى وطنى يحلم بدوله عربيه موحده يتجمع تحت رايتها كل من نطق العربيهوالى كل عربى مخلص يحلم بذلك احمد من سوهاج الغير مضطهده والمليئه بمناخ الديموقراطيه هع هع هع هع هع
Comment by احمد عزت — July 14, 2007 @ 3:02
احمد على بالحرام انك غبى ومنت فاهم شى روح شوف وش بيصير فى سيناء وفى معامله الحكومه للبدو روح شوف المعتقلين من شباب البدو واقل شى شوف معامله الحكومه للبدو فى مصر نفسها مش فى سيناء من اعتقالات شوف اى بدوى يدخل كمين مصرى وش بيصير فيه روح شوف معامله المصريين نفسهم للبدو انا بصراحه ماتشرف انى اكون مصرى انا بدوى وافتخر وسيناء للبدو وانتم ماسويتو شى فيها اصلن عشان تقولوا احنا اللى حررناها سبب تحرير سيناء الاول يرجع الفضل فيه للبدو روح شوف سجلات المخابرات العامه المصريه >>>> ياسر ألأحيوى
Comment by ياسر الاحيوى — August 2, 2007 @ 20:18
[…] لأهالي بمها، وسيناء، والنوبة، وكل مصري […]
Pingback by Nora Younis » أنا مصري — September 3, 2007 @ 19:39
السلام عليكم
يا جماعة الكلام ده خطير جدا و بصراحه انا شايف ان موضوع المدونات ده بقي سلطه علي الأخر . كل واحد عنده مدونه خلاص بقي جيفارا و هو الوحيد اللي فاهم و عارف كل مشاكل البلد وعارف ازاي يحلها كمان
انا بشوف العجب علي المدونات اليومين دول
منهم اللي هدفه الاساسي خلق مشاكل بين المسلمين و المسيحين في مصر و ان شاء الله ده مستحيل
و منهم اللي بيشتم في الحكومه و خلاص و بدون فهم او ادله ((مش بقول ان الحكومه صح دايماً)) بس يا ريت اللي يقول كلمة يبقي معاه الدليل
و منهم اللي بيحطم احلام الشباب بمنتهي الغباء و الأنانيه, الشباب لازم يشجع بعض مش بندب حظه و يتصيد الأخطاء للحكومه
Comment by حرام عليكم (مصر مش ناقصه تقطيع و بهدله ) — September 17, 2007 @ 12:27
أحمد عزت، أنت بتفكر ازاي!
السيناويين سكتوا على الإهمال و التخوين (ال أنت برضوا بتتهمهم به و بالصهيونية) سنوات طويلة، و حرموا من الاستفادة من ثروات أرضهم التي عاملتها الحكومة كأنها أرض بلا شعب، تماما كما تعاملت الدولة الصهيونية مع الفلسطينيين.
دالوقت الموضوع دخل في القمع و انتهاك الآدمية! مش مطلوب من أي حد أنه يحب مصر و يحس بالانتماء لها لمجرد أنك أنت حاسس بكدا. إن ما كانش السيناويين و النوبيين و غيرهم يختاروا الانتماء لمصر ما حدش هيجبرهم.
مجرد أنك تتكلم بعاطفية عن مصر و جمالها و الصهاينة و شرهم مش معناه أنك حليت مشاكل الناس دول و لا حببتهم في الانتماء لمصر.
تتلكم عن الاتحاد الأوربي و تتجاهل أن الاتحاد الأوربي تتسابق الدول للانضمام إليه طواعية و باختيارهم لأنه يحقق لهم أحلام شعوبهم، مش قهر و تسلط و تخوين! و في نفس الوقت مطالبة بالانتماء زي ما أنت بتعمل! و بعدين يعني المقارنة بين حالنا و حال الاتحاد الأوربي لا تستقيم أبدا، فما فيش داعي لتمويه النقاش.
اتهاماتك لأسلوب الحياة البدوي بالتخلف توضح لنا أنك تتكلم بفوقية و شوفينية لا تختلف عن التي تنتهجها الحكومة التي كانت هي السبب في كل هذا. يعني أنت تريد من السيناويين أن يكونوا مواطنين في بلد يعتقد أنهم متخلفين و يهمشهم!
و ما تقولش أن “كل المصريين يعانون” لأن دي مش حجة، و بعديناستعداد الناس لتحمل الظلم ز القهر متفاوت.
الشيء الوحيد الذي نتفق فيه ظاهريا هو أنه لا يوجد نقاء عرقي، لكن أيضا ليس بالتسطيح الذي تصفه عندما تقول “مصر كانت من فلسطين للسودان”! طيب ما روما حكمت العالم المعروف كله في يوم و قبلهم اليونان، و الفرس حكموا مصر سنوات! استفدنا إيه من المعلومة دي في الجدل دا؟ و لعلمك “مصر” تاريخيا (كمت، أرض السواد) كانت هي وادي النيل حتى بداية الصحراء، و سيطرة مصر على الأقاليم و الشعوب المحيطة بها في الشرق و الغرب و الجنوب كانت سيطرة امبريالية لأنها كانت دولة عظمى في الوقت دا تمارس ما تمارسه الدول العظمى من فرض للنفوذ. دي حقيقة تاريخية مجردة، و دا كله تاريخ غابر طبعا.
المجتمعات المختلفة لها خصوصيات ثقافية. السيناويين لهم تراث و ثقافة مختلفين عن ما لسكان وادي النيل، و مثلهم النوبيون و السيويون، و للا أنت شايف أن الصعايدة زي السواحلية؟
مش كل ال عايشين في الصحرا بدو و مش كل ال تحت رجلهم أخضر حضر. و ما فيش حد أحسن من حد.
مش سهل أنك تكون موضوعي و محايد لما الموضوع يتعلق ببلدك ال بتحبه.
—-
و عليك السلام يا يا “حرام عليكم”،
أيوة، هي سلطة. فيها ال هيعجبك و فيها ال مش هيعجبك.
أنت كمان كلامك مش عاجبني، يعني أنت مش استثناء من السلطة دي.
و ممكن أنت كمان - بدل ما تندب - تفتح مدونة و تكتب فيها كلام إيجابي - في رأيك - و اتأكد أنه هيعجب بعض الناس و مش هيعجب بعضهم.
Comment by ألف — September 18, 2007 @ 17:30
الاخ اللى بيقول انت بتفكر ازاى هو مش فاهمنى انا عاوز اقول ايه انابقول بلاش كل واحد من عرق او من مكان مختلف يفكر فى الاستقلال لانا فى الاول وفى الاخر كلنا مصرينن مش سيناويه وصعايده وفلاحين ونوبيين ولو انتوا مش بتعتبروا نفسكوا مريين فانتوا عرب اعتبره انها دوله عربيه واسعوا نحو اتحاد باقى الدول والمصريين اللى انتوا بتتكلموا عليهم دول مش مصريين دول الحكومه نظام الحكم فاذا كنتوا نتوا يا اهل سيناء اللى احنا بنكن ليكم كل الاحترام مش عارفين تروحوا القاهره او اى حتى من مصر من نقاط التفتيش فابرده مافيش حد من مصر قادر يروح سيناء ا علشان برده نق التفتيش انا عن نفسى نفس اروح سيناء واشوفها بس هنقول ايه حسبنا الله ونعم الوكيل فعلا استطاعوا يقسموا الشعب المصرىوتصحيحا لمعلومه لمجرد التصحيح بس مش الاستظهار مصر كانت تسمى ارض الكمت لسواد ارضها من طمى النيل وليس من لون بشرة اهلها ولو رجعت للرسومات اللى على المعابد الفرعوني وهى بتصور حرب الفراعنه معالجنوبيين هتلاقى الجيش المصرى مرسوم خمرى ولون الافارقه اسود وفى الاول والاخر كلنا مصريين انا عارف الى بيحصلكوا وبسمع عنه وباسف عليه فعلا وبيحصل هنا زى كده برضه بس بدرجه اقل انا عارف بس اللى بيحصل ما يخلكوش تشتموا بالمصريين يبقى انتوا كده بتشتموا نفسكوا ومتزعلوش منى فى الكلام اللى انا كتبته فى الاول عن الغدر لان ده كان نتيجه غضبى من اللى كان مكتوب فوق وسلمى مره اخره لكل سيناوى وصعيدى وفلاح وعربى يحلم بدوله عربيه موحده اسمها دولة كل العرب
Comment by احمد عزت — September 24, 2007 @ 2:47
لا املك الا ان اقول حسبي الله ونعم الوكيل لكل ظالم نهايه فاين صلاح نصروبسيوني ماتو شرالميته محمد الحويطي
Comment by محمد الحويطي — September 30, 2007 @ 13:34
يكيفني اني تعلمت من البدواه ان الخضوع لغير ربي مذله
لماذا لم يلتحق ابناء البدو بالكلبات العسكريه وهذا نموذج لبدوي من قبيله الحويطات با لاردنhttp://www.mashhoorhaditheh.com/
Comment by محمد الحويطي — September 30, 2007 @ 13:48
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولاً احب ان اعرفكم بنفسى
انا اخوكم سليمان بن عوده القرعانى من حويطات مصر ومقيم بالقاهرة
انا فعلن عجبنى جداً الموضوع هذا فا للأسف ان هذا الاتهاض مو فى سيناء فقط ولكن نخن ايضاً متعرضون الى هذا التهاض فى القاهرة
وللأسف هذا التهاض يسبب لنا مشاكل فى كل شى فى اى وظيفه فى مناصب فى الدوله فى اى من الجامعات العليه مثل كليه الشرطه او غيرها من الكليات والجامعات التى تكون تحت الحكم العسكرى
وكل هذا………… لانى بدوووووى
وانا والله ما اتبرا من اهلى ولكن افتخر انى من البدو
ولكن نفسى اسئل الحكومه سؤل واحد
ايش سوى البدو (العرب) فيهم علشان يسوى فينا كل هذا
حتى من جهل هذة الحكومه انهم يقولون ( ان لاعراب اشد كفرأ ونفاقا ) ويقصدون بهاا لبدو وهذا يدول على عدم فهمهم بالدين ولشريعه الاسلاميه
واقول لهم ليش كل هذا الظلم للبدوى
والله سرنا نكره مصر من كثررررر ظلم الحكومه
ليش تقولو علينا مهربين وانتم السبب فى ذالك
مين الذى خرج هذا المهرب مو انتم من كثر ظلمكم له وما اقصد بهذا لظلم ظلم الشرطه فقط ولكن اقصد الظلم كافه فى كل شى
التعليم …. والشغل فى الجهات الحكوميه …. وعدم لقدرة على السفر الى اى محافظه …….
وكل هذااا لانى بدووووووووى ………..
وانا والله فى خاطرى كلام كثيرر ودى اقوله ولكن ما ادرى كيف ان اعبر عنه … وفى النهايه ما اقدر اقول غير
وشى اقوله لبدو سيناء الشكوه لغير الله مزله ……
ووحنا ما راح نشكى حد غير الله
وسامحونى اذا كنت اخطيت على احد …. وسلامتكم
Comment by سليمان الحويطى — October 1, 2007 @ 1:01
السلام عليكم يا اهل سيناء الكرام انا محمد بن عيد الحويطي ولي الفخر اني حويطي ولي الفخر اني بدوي واي بدوي يرفع راسه والله يا اخواني هذي رساله مني اله الملك عبد الله بن عبد العزيز ملك السعوديه نرجو فيها بننه من اصل سعودي ولينه اراضي بضباء بس ما بنعرف ناخزها بس والله الملك فهد رحمة الله عليه من 8 اعوام ارسل اورك من حك اي بدوي يسافر اله السعوديه بس الكلب حسني مبارك لعنة الله عليه هو امساله كال لا ما بنكدر ان نستغنه عن الترث البدوي بمصر والحين الشرطه تتمنه انت تمسك اي واحد بدوي ليش مدري يكلون النه البدوي ارهابي كيف وان البدو هم الي محررين سيناء والله كف نسيو سليم سويلم وله سالم الحفين وغيرهم من البدو الحين تيحين في بدو القاهره والاسمعليه والسويس ليش كل هذء علا شان الكلب الزابة الي اتخ في عينه من منين هم ما يدرو بس يكلون انا بدوي فعلن بدوي بس هم ما يدرو من هم مره يكلون انا حويطي عبواني ومره يكلون من الدبور وهم ما يدرو بس والله هذء الاود ناشمي والله رفع راس البدو الزابة كلب ما يسوه كان واكف في كمين علا تريك السويس ولفة نزره سياره تيوته ما بيها نمر والله وسوه فيها ولد وراح وراحه والله والناشمي ما يدور فيهم غير المتر والله الزروف محرمه دولين والله نفسي ان البدو يكفو وكفة راجل واحد ويتلبون سيناء دوله للبدو او حك اللجوء السيسي للمملكه العربيه السعوديه او الاردن او اسرايل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Comment by الصقر الحويطي — October 1, 2007 @ 17:25
اهااااا يا محمد واضح كذا انت ضعيف فى الكتابه بس انا فهمت انت ايش تقصد واحييك على كلامك وانا اتمنى من الله يغووور الحكم الى هو يقول عليه دمقراطيه وين الدمقراطيه وين حقوق الانسان والله هاذى مو دمقراطيه هاذا حكم ظااااالم نتمنى من الخالق يجى فى مصر حاكم عادل
يشوف ايش هى المشاكل الى تمر بى شعبه والله الحكومه المصريه تعامل البدو
مثل ما تقول اكراااااااااااد العرااق ……
Comment by سليمان الحويطى — October 2, 2007 @ 17:11
كس امكم جميعا والله يحرقكم يا يهود انتم تستحقو الحرق خلى اسرائيل تنفع دين ابوكم لانكم مش عندكم دين ولا نخوة ولا كرامه كلنا قرفانين من كلاب الدوله (امن الدولة)لكن تترمو فى احضان اليهود طب غورو فى ستين داهيه الحدود مفتوحه روحو اسرائيل روحو امريكا روحو جهنم حتى بس سيناء مصريه من قديم الازل يا شويه رعاع انتم الى تغورو بره
Comment by حسام المصرى — October 3, 2007 @ 0:18
انا عارف انى فقدت اعصابى عليكم بس انتم تستحقم كل كلمه اتقالت لو ان ده عقليتكم يبقى لو ان امن الدوله لمتكم كلكم وحرقتكم يبقى الخير الوحيد الى عملوه وغوره فى ستين داهيه
Comment by حسام المصرى — October 3, 2007 @ 0:19
اهااااااااااا يا فرعونى يابن الزانيه احنا مش هنغور بره يا ابن الزانتيه سيناء ارض البدو مش الفراعنه يا فرعونى يابن القحبه يا كسسمك اسرائيل ارحم من الحكومه المتناكه الى هم حارمية البلد انتا باين عليك ابن حرامى فيها عشان كده زعلان بس يا مصرى يابن فيفى عبده انتو الى وسختو سيناء بى نسوان مصر يا شرموط عشان السياحه تمشى فى البلد سيناء خربت لما مصر دخلو فيها وسيناء بدويه مو فلاحيه او صعيديه احنا ياعرص يالى اسمك المصرى احراااااااااار مش عبيد مثلكم ناخد على راسنه ونسكت البدووووى طول عمره حرررررر وانت يابن الكلب لو اتكلمت ثانى راح انيييك الى جابو امك روح يابن فيفى عبده يا فلااااااااح يا عبيد اتفوووو على كسسسسسس امك المعفن يابن الزانيه ياض ياعرص امك دى شغاله رقاصه فى فنادق مصر وجاى تعمل نفسك راجل علينه ياض يااااااااااااحه ما اتخلقش الى يقف قصاد البدو فهم يعنى ايه بدوى يعنى حررر وكرامه واصول وما يهاب غير من الى خلقه اااااااااااه يابن الكلب لو راجل بصحيح كنت تقول فى وجه بدوووى كان خلاك عبره لى امثالك يا خااااااااااين هههههههههههههههه مفتخر ومسمى نفسك المصرررى هههههههههههه لسانى جاء له شد عضلى من الضحك عليك يا مصرى ههههههههههههه روح روح شوف ايش هى سمعت مصر بررره كان فى الخليج او غيره يا شحااااااات احنا اصلا ما يبقا لينه الشرف نبقا مصريين يالى تصحا على الصبح تقول وين قدرة الفوووول هههههههههههههههههههه قال المصرى قال ههههههههههههه تحياتى لك يا مصرى كلاكيت ثانى مره البدووووى ايه حرررررررر ….. ولحم البدوى مررررررر ….. وجرح البدوى صعب داااااه تحياتى للناس المحترمه اسف على الكلام الى قلته بس دمى حررررر ما اقدر اشوف واحد يسب فينا واسكت …… اشهد ان لا اله الا الله ….. واشهد ان محمد رسول الله …… ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مستنى الرد يا المصرى هههههههههههههه بس لما ترضع من جموسة امك تبقى تروق الزريبه وبعدين رود هههههههههههههههههههههههههههههههه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟فى انتظارك لا تتئخر على
Comment by سليمان الحويطى — October 5, 2007 @ 0:07
الى النعجه البائسة سليمان الشرموطى اقصد الحويطى
اعلم انكم مجموعه من البقر اقصد البشر مما لادين لهم ولا وطن فليس لكم سيناء ولا غيرها
واذا كنت تكره مصر كل هذه الكراهيه ارحل بعيدا عنا فانتم واذا كانه هم مثلك احقر خلق الله واضلهم لان الله ميز البشر بالعقل وواضح انكم بلا عقل اصلا وبلا اى انتماء الا لمن يدفع اكثر فاصبحتم كما البهائم يساقون بالعصا تاره والتبن والبرسيم تارة اخرة وبعدين يا كسمك فرحااان اوووى بدوى انت عارف يعنى بدوى اصلا يعنى اضل من بهيمه الانعام يعنى انت لو امك معزة وابوك خروف هيكون احسن لك طبعا ده لو كنت بتفهم والعياذ بالله
وبعدين يا ابن الزنا و يا ابن الخول يا سليمان يا لوطى اسف حويطى اذا كنت بتحب اسرائيل اوووى كده غور فى داهيه كده وروح مع اليهود امثالك وابعد عن ارضنا وبعدين المصريين دول اسيادك عارف ليه لانهم بلد حضارة وتاريخ ومجتمع عريق عاش التجربه الانسانيه كلها من خطا وصواب ونهضه وتدهور ونصر وهزيمه وده كلها تجارب انسانيه يخوضها اى مجتمع متحضر عرف المدنيه منذ الاف السنين واذا كنا فى فترة تدهور دلوقتى ده معناها اننا فى الايام الجايه هننهض باذن الله علشان نجيب الزباله امثالك ونكنسهم بره بلدنا الطاهرة الى قال رسول الله عنهم وفيها خير اجناد الارض لانهم هم واهليهم فى رباط الى يوم القيامه طبعا انت اغبى من انك تفهم نص الكلام ده لانك بدوى يعنى بدائى وبعدين حكايه الدم الحر ده اعتقد انكم ابعد الناس عنها لان الى دمه حر مايروح يترمى فى احضان اليهود ويقول ايامهم وايامنا وبعدين بتقول لحم البدوى مر هههههههههههههههههههه طب يا خروف فكرنى احط عليه شويه ملح ههههههههههههههههههوبعدين انى ما اقدر اقول الكلام ده فى وش بدوى هههههههههههههههههه يا حيوان يا ابن الحيوان انا فى بلدى يعنى مش اقوله لا انا اضربه بالجزمه على دماغ اهلهلان اى كلب مثلك يقول اسرائيل اقربلنا يبقى يستاهل انه يتشال كده من قفاه ويترمى فى اقرب حمام ويجى تلاتع=ه اربعه كده بقالهم كام يوم محصورين ويترتره عليه على وبعدين اعلم انه لاراض لكم فى بلاد مصر من شرقها الى غربها لانكم خونه وكلاب ضاله فاهم يا ابن المتناكه وبالمرة خلى واحد اسرائيلى ينيك اختك ولا مراتك عشان يبقى زيتكم فى دقيقكم (طبعا انت ما تعرف الزيت ولا الدقيق)ةلا اقولك خليه ينيكك انت شخصيا وواضح انك هتكون سعيد وراضى وبعدين يا حماااااار عمر ما الكرامة تيجى مع خيانه فاهم يا خاين يا قليل الدين وما تملك اصلا اى كرامه عندى كلام كتير بس هخلهولك لردود القادمه منتظر ردك وانا عارف انه هيكون على قد عقلك يالا اتفوووووووووووو عليك وعلى اهلك ههههههههههههههه
Comment by حسام المصرى — October 5, 2007 @ 1:03
اه صحيح بالنسبه لموضوع لسانك الى جاله شد عضلى
تعالى الحس زبى شويه وانت تبقى كويس
هههههههههههههههههههههههههههههه
Comment by حسام المصرى — October 5, 2007 @ 1:06
يابن المره الزانيه هههههههه مصرى هههههههههه فرحان انتا شعب عريق يا فرعونى الفرعونى هاذا كان كافر يا مصرى وربى بقوله بى طل فخر بدوى اعرف اصلى مو مثلك ما يعرف اصله ايش يانط انجليزى وربى ماليكو كرامه يا فلاح انت تقول ان الجندى المصرى خير اجناد الارض هاذ اكيد بس الحاكم ابن مره ظالم بيظلم شعب البدو ويفضل شعب عن شعب يابن المره لو كنت بدوى كنت تكره الحكومه والحكومه تكرهك فى مصر
عشان انت فلااااااااح عادى عشان الحاكم فلاح مش بدوى وما يظلم عيالو
وعلى الكلام والشعب المصرى ابن مره شرموووطه مو الشعب كله فى ناس ارجال مثل الصعايده ناس دمها حر مو فلاااااح مثلك يا عرص انت تقول نهضه وين النهضه الى شغاله فى مصر دى نهضه تجووووع شعبها وتقول دى نهضه ههههههههههههه طيب وحيات ابوك انزل فى الشارع كده وقول مين بيحب مصر وقول كمان مين بيحب الحكومه ههههههههههه الرد هيقول لك ان الحكم ابن مره كلب والحكومه بنت مره شرموطه وانت كمان ابن البووووه يا المصرى بس خذ بالك النهضه دى شغاله فى كسسس امك واسئلها وهى تقول لك مش فى مصر النهضه انت عندك معلومه غلط
وعلى كلمة نترمه فى احضان اليهود لا لا احنا عاوزين نعرف الحكومه
ان اليهود ارحم منهم يابنى انتا لسه عيل ما تعرفش حااااجه احنا مش عاوزين نروح اسرائيل احنا عايزين حريتنا وانا شايف مافيش اى حريه للمواطن البدوى الحكومه ولاد الزنه كلااااااب شحاتين يروحو يمسكو البدوى عشان عارفين ان البدوى عنده استعداد يدفع كنوز الدنيه لأجل حريته مش زايك يا المصرى اقصد حسام مالك حريه انت انا اعتبرك عبد للحكومه وبقول كاااان على الغلط الى انت غلطه مش هقدر اعمل حااااجه عشان انت ابن مره متناااااااكه بتشتم من ورررا شااااااشه جباااااان عامل نفسك راجل على الفاضى بس يا كسسس امك انت فلااااااح
مالكش لزمه فى الدنيا دى الفلاح من زمان الزمن وهوا عبد يطيع لى اسياده ترى يابن الكلب الكلاااام الى قلته ده هتتحاسب عليه امتا مش عارف بس هتتحاسب بردو قول يا عرررص اقصد حسام من فين فى مصر انتا يابن فيفى عبده يااااض كسسسمك مكتوب عليه مقرمش ولزيز ههههههههههه اقول لك شئ ما تعرفه عن الحكومه كمااان وربى اجبن حكومه على وجه الارض ساعة ما يسمعو الطخ يبقا مثل الخرفان يجرو فى كل مكااان انما انت يالمصرى واضح كذا ما تعرفش البدووو صح بس تبقى تنورنا فى الياحموم واحنا نعرفك من هم البدو اسياد اسيادك وشكرا على الكلام الى انت قلته فى هاذا يا حساااام بس مافى شئ اقوله غير عيل وغلط
وعلى كلم الحس زبك ياااض انتا زبك فى طيزك يابنى انت قد زبى وتحياتى لك يا يابن الجمووووسه اقصد يابن مصر
Comment by سليمان الحويطى — October 5, 2007 @ 17:44
طب شوف يا سليمان يا ابن القحبة يا معرص اذا كنت بتكره الحكومة قيراااط انا بكره كسم الى جابوهم وشايفهم مجموعه من الخونة والعملاء الى لازم يتعدمهويضربه بالجزمة لانهم مجموعه من اللصوص الى يبيعه بلدنا جزء جزء انا ماختلف معاك فانهم يستحقم الحرق لكن من منظور ان ده بلدنا ولازم كلنا ندافع عنها ونصحح اوضاعها لكن بكسمك بتقول انا ضد مصر ومصر يعنى مصر ارض وبشر من اسوان لاسكندرية ومن السلوم لرفح لما انت تهاجم الحكومة انا معاك لكن تهاجم البلد ياابن اللبوة انا انيييييك الى جايبنك فاهم يا متناك ده اولا عشان بس تحديد الموقف اما بالنسبه لقله حياء وادب ودين امثالك فوجب الرد عليك بالمثل فاهم يا ابن الزاااااااااااانيه واذا كان بتقول انا من ورا شاشه وخايف من كسمك
طب انا اقولك على عنوانى ولا اقولك قولى انت على عنوانك وانا اجيلك لغاية عندك اورررييييك مقام كسمك
انا من محافظة قنا واوريك من الى امه زانية يا ابن القحبة يا ابن الخول
Comment by حسام المصرى — October 5, 2007 @ 21:12
انا منتظر ردك على احر من الجمر يالا جاتكم داهيه ماليته البلد
Comment by حسام المصرى — October 5, 2007 @ 21:13
http://www.tortureinegypt.net/taxonomy/term/450
Comment by محمد الحويطي — October 10, 2007 @ 15:50
انا من بلبيس وبازن الله هنحرر البلاد
من الفراعنةومن كل لا يحترم البداوة اخوكم عدنان التربانى
Comment by عدنان التربانى — October 26, 2007 @ 16:10
سينا للبدو والبدو لسينا …..مفيش كلام يتقال تانى (-_-) وقريب هانحتفل بعيد استقلال سيناا
Comment by @@ بـــدوى رحــال @ — October 26, 2007 @ 16:44
بسم الله الرحمن الرحيم اولا اسلم علي كل من قال انا بدوي لسليمان الحويطي و محمد الحويطي وعدنان الترباني وبدوي رحال ……….. سليمان اقولك وانا خوك لا تكتب اسمك كامل في اي مدونات اكتب اي اسم رمزي عشان بتسير مراقب من بعض الجهات وكلمتين اقولهم لولد الفلاحين حسام الزفت
حسام تنبح ولا ما تنبح انت اساسا فرعوني والفراعنة عند البدو بياخدو بالشبش يعني انت ما تجدر تجينا وتجول هزا الاكلام في وجهنا لانك جبان وفي مثل ياحسام يقول ازا تكلم السفية فلا تجب فان خير من اجابتة السكوت فازا تكلمت فرجت عنهواا والخلاصة ياحسام انت السفية اللي بتكلم عنة وتعال لي وانا ازيدك من الشعر بيت والرسول علية السلام لما قال اتخزوا منها جنودا وليس قادة لان انتوا ماينفع غير تنجادوو
Comment by سيد الحويطي — October 31, 2007 @ 19:48
مصر كلها كده و لا انتوا من اللي بيعيشوا في شرم
Comment by جيفارا — November 4, 2007 @ 14:52
ماشاء الله على الاسلوب يا شباب
والله حاجه تفرح
مافيش اسلوب احسن من كده يا اخ حسام وانت يا اخ سليمان
البدو اصدقاءنا واصحابنا وعشنا معاهم اجمل ايام والرجولة كلها فيهم
واخوانا الفلاحين فيهم ناس كتير كويسين
تعالو نقف جنب بعض قدام الحكومة الباطلة وقدام حزني مبارك الجبان
حسبنا الله عليهم
وربنا يتولانا جميعا
احنا كمان في الصعيد مظلومين اخر ظلم بالعكس احنا منسيين خالص من جدول اعمال هذه الحكومة الضالة
لا وظائف ولا خدمات ولا حتى آدميه في الحياه
نحن لا نقل عنكم ظلما يا اخوانا في سيناء
لكن لنا الله
وشكرا
Comment by القوصي — November 5, 2007 @ 11:32
اخوى سيد حياك الله وصح لسااااااانك على الكلام الحلو الى انت قلته
والله ونعم فيك لو كان على اسمى بى الكامل عادى ما بتفرق معاى
الترباااااااااانى حياااااااااك الله ونعم فى الترابين الصعيدى والله مدرى ايش اسمك وانت كمان ونعم فيك وحيااااااكم الله يا شباب
اما انت يا رقاص يالى اسمك حسااااااااااااااام
بلشبشب على راسك يا واطى عشان هاذا مقامك ومقام ابووووووك يا فرعونى …………
Comment by سليمان الحويطى — December 12, 2007 @ 21:06
حسام اتمني اني ما اسمع لك صوت يافرعوني ياواطي يااافلاح اتفي ليك وعلي البطن اللي شلتك يالدلخ واللة انت ما ودك غير ابوو دجن يخليك تنجز كويس الفلاح معروف عندنا هو مخزن جلة يعني سرك ما تجولة لةحسام انت بتجول ان لو اعرف مكانكوا لجيكواا هذا كلام ليل والله انك لو شمط لك شرشين فوق راسك لتلحس التراب زي غيرك انت يالعاجب مسوي انك خايف ع البلاد انت اللي هاتحميها ياخرج هااا جاتك دهية تاخدك انت وربعك انت وش دراك بالاصل ياعديم الاصل يجطع اليوم اللي وردنا فية علي بلادكم مادري اجدودنا وش اللي خلاهم يستقروا في مصر مكان ضلوواا في بلادنا الام الاردن والسعودية الله يسامحهم > وسلامتك ياسليمان الحويطي
Comment by سيد الحويطي — December 15, 2007 @ 17:07
لا اله لا اللهالى بزكره ططمن القلوب والحين صار الوضع مقلوب بدل من نرتاح ونتريح صرنا نتبهدال من شويه اناس شاربين فل على الصبح الفول على فكره يا مصريين حبوب منع الفهم تودى لتلف فى المخ وعدم التفكير انصحكم بن تغيروه وتاكلوووووووو فته افضل ههههههههه
Comment by اذياب الرميلى — December 19, 2007 @ 22:27
هههههههههههههههههه الله يسلمك يا سيد والله يحفظك صح لسانك يانشم
بس والله الفلاح الكلب هادا ما بيحس والله مو غريبه على الفلاحين
بررررررردين لدرجة برود التلج هادا فلاااااح مسوى فيها رجال من ورا شاشه ههههههههههههههه اذياب الرميلى حياك الله ياخوى ونعم فيك والله انت عاوز المصرى يبطل اكل فوووول ههههههههههههههه طبق الفول عند الفلاح على الصبح مثل سنة الافيونه عند البدوى بس يا مصرى وش فهمك فى الاصول يا طباخ الفول انت مثل البقر لكن البقر بديول ههههههههه وسلامتك يا سيد يا حويطى انت واذياب الرميلى
Comment by سليمان الحويطى — December 20, 2007 @ 17:11
المهم ان كل الى بيتكلموا عرب وكلهم شويه حيوانات فعلا الحفاه العراه وطبعا بالخصوص شبه الجزيره مش المصريين امثالكم الى بتتهموهم باكل الفول المصرى الى علمك الاصول يا سواق البعير
Comment by elsisi — December 23, 2007 @ 19:01
ايه الكلام دا يا اخوانا , انتوا عالم فاضية ولا ايه , ايه بدو و فلاحين وصعايدة و ايه ارض سيناء و ارض مصر , كلها ارض مصر من رفح للسلوم للعوينات لحلايب لطابا , كل اللى على الارض دى مصريين , بدو و صعايدة و فلاحين كلنا مصريين , و بعدين ايه حكاية الذل و الخضوع للذل , مفيش حاجة اسمها ذل بشكل مطلق , فيه حاجة اسمها الخضوع للنظام علشان مانبقاش خرفان و بقر , و افتكروا ان احنا خير امة اخرجت للناس و مع كدة قبلنا نكون عالم نامى عالم تالت , علشان مش مكفينا الاخرين بينهشوا فينا عايزين ناكل بعض احنا كمان ,,,,,,, نعترف ان كلنا مصريين , و ان مصر دى حاجة كبيرة غير انها تكون اجهزة امنية وبس , و نعترف اننا عالم تالت متخلفين و عندنا تخلف ثقافى و اجتماعى و اقتصادى و كمان ترهل ادارى ,و ان مشاكل التخلف دى بينتج عنها سلبيات بتسبب احساسنا بالظلم و الذل , يا اخوانا العيب فينا مش فى مصر
Comment by ع — December 26, 2007 @ 16:07
السلام عليكم و رحمه الله و بركاته……………صح الله لسانكم ياالاخوه……… و الله احنا املنا فيكم كبير يا الترابين و الحويطات و الرميلات و التياها و السواركه و المساعده و المزاينه………….الله يحيهم جميعا و يديم عليهم الرجوله والبطوله و العز و الفخر….ولكن لا اقول الا كما قال عنيز بن سالم عسي معشيه المقاوي سليمه …… وعسي ان يزيح الله عنا جميعا هذه الغمه ………اماانتم يا مصريين فحسبي الله ونعم الوكيل فيكم من امه ضحكت من خيبتها الكبري بقيه الامم………..و السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
Comment by ولد العريش — December 27, 2007 @ 2:02
اسلم عليكم اسلم علي سليمان الحويطي وكل الشباب ……………….اولا اريد اكلم الاخ صاحب المدونة لرقم65 انتواا يالمصرين بتحولوا تبرارو مواقفكم باي سبب مثلاايام حرب سينا لما بعض الكتائب تم حصارهامن اسرائيل فلم يجدوا ماء فكان البدوي يساومهم كوب الماء مقابل السلاح اي يعاقل يصدق ذلك كيف انت معك السلاح واساومك علي الماء كيف….ايعقل ان يكون معي سلاح وانا عطشان واحد يقف في طريق ايعقل يا اصحاب العقول …وسواق البعير اللي انت تقصدهم ما سارواا يسقوا بعير بقينا نسوق فلاحين هههههههه..الله يلعن ابوووو زملك ……….يتبع……………….
Comment by سيد الحويطي — January 17, 2008 @ 1:23
السكرتير العام السابق للأمم المتحدة السيد كوفي عنان المحترم
مفوضة الأمم المتحدة لحقوق الإنسان السيدة ان اربور المحترمة
منظمة الشفافية الدولية
السيدة ميري روبنسون-مفوضة الأمم المتحدة السابقة لحقوق الإنسان
منظمة العفو الدولية
منظمة مراقبة حقوق الإنسان
المنظمة العربية لحقوق الإنسان
المجلس الوطني الأردني لحقوق الإنسان
بعض الشخصيات العالمية والمنظمات الإنسانية ووكالات انباء عالمية
السيدات والسادة، تحية طيبة واحترام:
هذه رسالة اخبار وطلب مساعدة من السيد بان كيمون، الأمين العام للأمم المتحدة،
وهي رسالة شكر الى السيد كوفي عنان ، الأمين العام السابق للامم المتحدة لانه بذل جهودا كبيرة محاولا مساعدتي.
وهي رسالة طلب مساعدة من السيد نلسون مانديلا رئيس جمهورية جنوب افريقيا السابق.
وهي رسالة عتاب لمؤسسة نلسون مانديلا، والى بريده الشخصي الذين رفضوا توصيل رسالتي الى السيد مانديلا.
وهي رسالة شكوى من المنظمات الانسانية، لانها وضعت هيبة الدولة فوق رسالتها - حقوق الانسان، وتركت اولادا ابرياء يموتون ببطء. وهي رسالة اخبار لهذه المنظمات بان قصتي ستصدر قريبا على شكل رواية وثائقية بالاسماء الحقيقية. فان ارادت هذه المنظمات ان تسجل تبريرا او تعليقا او خطوة ما، فسيسجل لها ذلك. وان لم يحدث اي شيء فستكون هذه الرسالة هي خاتمة الرواية.
حضرات السيدات والسادة:
في سنة 2002 استقالت السيدة ميري روبنسون من عملها كمفوضة الامم المتحدة لحقوق الانسان احتجاجا ضد الاردن لانه رفض دعوات السيدة روبنسون حل مشكلتي التي ادت الى وفاة اولادي، اضافة الى فقداني كامل ممتلكاتي ومنعي من العمل. لقد وضعت السيدة روبنسون نفسها بهذه الاستقالة على قمة الاخلاق والتضحية في الدفاع عن حقوق الانسان.
ولكن، للأسف، في السنة التالية، اي في سنة 2003 قبلت السيدة روبنسون من الاردن جائزة الملك حسين للقيادة الانسانية، التي اعتقد بانها ترضية للسيدة روبنسون بدل استقالتها.
منذ ذلك التاريخ زاد ضغط الاردن علي وعلى اخواني الذين ساعدوني ماديا، والتزمت المنظمات الانسانية الصمت التام تجاه موت اطفالي موتا بطيئا، رغم عشرات الرسائل المرسلة اليها. وعندما اتخذ الاردن الخطوة العملية لتنفيذ تهديده القديم بتصفيتي (والذي ذكرته لكم سابقا ونشرته في الصحف) اضطررت الى الهرب من الاردن وقدمت طلب لجوء الى UNHCR من دمشق (رقم الملف 20761) ولكن طلبي رفض، واعتقد الآن ان الرفض جزء من صفقة بين الاردن والمنظمات ابقى على اساسه في الاردن تحت الحصار والمراقبة مع ضمان سلامتي، وإقالة جميع افراد العشيرة التي اساءت لي. ولكن اين حقوقي انا؟ فهؤلاء الأشخاص كانوا يمثلون الدولة وهم على رؤوس مؤسساتها، فالعدالة لم تتم بإقالتهم.
حضرات السيدات والسادة: هل اخبركم الاردن عني شيئا سيئا لااعرفه جعلكم تتوقفون عن محاولة مساعدتي؟ هل للاردن ادعاء محدد ضدي؟ لم لايحاكمني عليه؟
انا ادعي ان مشكلتي بدأت سنة 1989 بخطإ موظف على رأس مؤسسة حكومية اردنية شتت عائلتي وافقدني كامل ممتلكاتي في بلد اجنبي بعد اقامة ثلاثين سنة في هذا البلد، فعدت الى الاردن واشتكيت هذا الموظف الى مسؤوليه. اكتشفت بعد ذلك ان اقارب هذا الموظف في مناصب عليا في الدولة، مثل شقيقه مساعد مدير الامن العام، وقريب آخر هو مدير المخابرات العامة ومستشار الملك، وغيرهم كثيرون. لقد جند هؤلاء اجهزة الدولة للضغط علي، بل وحرضوا الشخصيات العليا ضدي بما فيها الملك نفسه.
لقد تحديت، وما زلت اتحدى الاردن ان يتحرى تحركاتي واتصالاتي طيلة حياتي، وان يحاكمني على كل صغيرة وكبيرة ارتكبتها طيلة حياتي. وان يجري تحقيقا شاملا ومحايدا في مشكلتي وفي الضروف التي ادت الى وفاة اولادي. انه تحد قانوني واخلاقي، فمن كان فوق القانون، فان التزاماته الاخلاقية اكبر، فلا مهرب لأي انسان من هذا التحدي لو كانت له ذرة من امل في انه سينتصر. ولقد وضعت للدولة الاردنية خيارا آخر وهو ان تتحرى صدق اقوالي داخليا، فان وجدت انني صادق فانني اقبل بحل المشكلة بالتراضي دون تشهير. ولكنهم عندما لم ينجحوا لأسكاتي بالضغط علي، حاولوا ذلك بمزيد من الضغط.
سيداتي وسادتي: لو كان لدى الدولة اي ممسك ضدي مهما كان صغيرا لاستغلوه. ولكن هل قدموا لكم وثائق تدينني وانتم صدقتموها دون مواجهتي بها؟ ألأ يدل عدم مواجهتي على ضعف حجتهم؟ هاكم بعض الوثائق الرسمية التي تُصدق دون تحقيق وهي غير صحيحة:
1. اقوى الوثائق المعتمدة التي يملكها اي شخص هي البطاقة الشخصية وجواز السفر. بطاقتي الشخصية وجواز سفري الحاليتين تقولان انني مولود في 1/1/1951 ، ولكن مثيلاتها السابقة وطيلة حياتي وكل وثائقي التعليمية تقول انني مولود في 1/1/1947 .هذا الاختلاف سببه انني بعد عودتي الى الاردن بعد غياب 30 سنة وانا لااملك اي شيء على الاطلاق ولم استطع ايجاد اي عمل لافي القطاع الخاص ولا في القطاع العام، اعتقدت ان كبر سني هو السبب، فقمت عن طريق المحكمة بتغيير تاريخ ميلادي. ولكنني اكتشفت لاحقا انني لااجد عملا بسبب حصار المخابرات لي.
2. بعد هروبي من الاردن عندما قررت المخابرات تصفيتي نهائيا، ثم بعد عدم قبول طلبي اللجوء من قبل UNHCR فهمت ان هناك اتفاقا بين المنظمات الانسانية وبين الاردن على عدم المساس بي والسماح لي بالعمل. وفعلا عدت ووجدت عملا، وتم تسجيل هذا العمل لدى نقابة المهندسين كمهندس ميكانيك ذو خبرة طويلة وبالراتب المناسب لذلك. او هكذا تقول الوثائق الرسمية، ولكن في الواقع انا اعمل كمراسل وبراتب شهري اقل مما كنت احصل عليه عندما كنت اعمل حمالا في السوق في سن الستين ازاحم الشباب على ايجاد من يستخدمني. اظنكم تفهمون ان هناك تنسيق بين اصحاب العمل وبين المخابرات. بالطبع لن احتج لأن هذا العمل اسهل من ذلك السابق. فهل تصدقون وثيقة انني اعمل كمهندس ذي خبرة؟ وهل هذا حل لمشكلتي وشيخوختي؟ وهل اكتمل نصاب حقوق الانسان في نظركم؟
سيداتي وسادتي: ان اقصى مااستطيع فعله هو الكتابة، وانني ملتزم بكتابة الصحيح فقط الذي هو سر قوتي وثقتي بنفسي، مقابل ضعف اعدائي، وعلى هذا انا مستمر. المنظمات الانسانية تسكت على وفاة اولادي ببطء بينما انا استغيث لأنقاذهم ، وتسكت على معاناتي المستمرة منذ ثمانية عشرة سنة، واضعة هيبة الدولة فوق حقوق الانسان، ولا تعير اية اهمية بانني اتحدى الدولة بالتحقيق. لقد كتبت قصتي موثقة بالرسائل المسجلة والفاكسات والبرقيات ومقالات الصحف وغير ذلك من الوثائق، وهي الآن بين يدي كاتب روائي ليعطيها قالبا روائيا. وستصدر باللغتين العربية والانجليزية من اوروبا. وستكون مهمتي في ما تبقى لي من الحياة هوالكتابة والدعاية وتسويق الرواية. وانا على يقين بان ماهو منشور سيغيض بعض الشخصيات القادرة وستتخلى عن تعهدها بسلامتي. وانني احملكم هذه المسؤولية، اضافة الى المسؤولية في ماسبق.
ان كتابتي لكم الآن هو بسبب التزامي الكامل بالصدق والشفافية، فمن اراد من حضراتكم الإعتراض او التبرير، او لديه تعليق، او اراد القيام باية خطوة فسيسجل له ذلك. او فان هذه الرسالة ستكون خاتمة الرواية.
قد لاأنجح بايصال هذه الرسالة الى جميع السيدات والسادة والمنظمات المعنونة اعلاه، لذا ساعتبرتوصيلها لمن استطيع ونشرها على الانترنت بديلا عن بعض التقصير في ايصالها، وشكرا لمن يوصلها للعناوين الصعبة.
شكرا لكل من حاول مساعدتي.
Amman, Jan. 7. 2008
Zuhair Omari
E-mail: zomari1947@hotmail.com
zuhair1951@hotmail.com
Comment by ززهير عمري — January 17, 2008 @ 15:13
The UN Secretary General Mr. Ban Ki Moon
The Ex-President of South Africa Mr. Nelson Mandela
The Ex-UN Secretary General Mr. Kofi Annan
The High Commissioner for H.R. Mrs. Louise Arbour
The Ex High Commissioner for H.R. Mrs. Mary Robisnon
Nelson Mandela Foundation
International Transparency
Amnesty International
Human Rights Watch
المنظمة العربية لحقوق الإنسان
المجلس الوطني الأردني لحقوق الإنسان
المدعي العام الأردني
Some World Popular and Political Persons, other Human Rights Organizations and World Press Agencies
Dear Madams, Sirs,
This is an information and appeal for Mr. Ban Ki Mon the UN Secretary General.
Moreover, it is a thanking and appreciation letter to Mr. Kofi Annan the Ex-UN Secretary General for all the efforts he did trying to help me.
Moreover, it is an appeal for Mr. Nelson Mandela, the Ex President of South Africa.
Moreover, it is admonition letter to Nelson Mandela foundation and Mr. Mandela’s private bag that refused to pass my appeal letter to Mr. Mandela.
Moreover, it is a complaint letter against the Human Rights Organizations who ignored their mission because of the glory of names that appear in my story, leaving my children to die slowly.
Moreover, I am informing these Organizations that my story, in full, will be published, as a true story documentation novel, including all the real names, as for that any of these organizations wants to present any comment or action, will be counted. Otherwise, this letter will be the closing scene of my Novel.
Madam, Sirs,
In 2002, Mrs. Mary Robinson resigned from her position as the UN High Commissioner for Human Rights objecting and protesting the refusal of the Jordanian Government to solve my problem, which caused the death of my children, the loss of all my properties, and forbidding me to work.
Mr. Robinson with this resignation has put herself on the highest position morals and sacrifice defending the Human Rights.
But, unfortunately, in the next year 2003, she accepted “The King Hussein Foundation’s Humanitarian Leadership Award” which was a pleasing and compensation for her resignation, as I think.
Since that time, the Jordanian pressure has increased on me, and on my brothers who helped me financially. And the Human Rights Organizations kept a full silence towards the slow death of my children, in spite of the tens of letters I sent them. When Jordan decided to execute their old threats of assassinating me (which I mentioned to you before and was published in the press) I found myself forced to runaway from Jordan. I applied for an asylum to UNHCR in Damascus (file No. 20761), but, my application was refused. Now, I think that this refusal was part of a deal that was set between Jordan and these organizations assures being put safe under siege and control in Jordan, and firing all the members of the family (tribe) who insulted and harmed me. But where are my rights? Those people were representing the State when they were working; justice is not done when they were fired.
Dear Mrs. Sirs,
Did Jordan tell you a bad thing about me that I didn’t know, stopping you of helping me? Do they have a certain thing against me? Why don’t they sue me?
I claim that my problem started in 1989 when a head employee of our Embassy in a foreign country made a fatal mistake which scattered my family and made me loose all my properties after residing for thirty years in that country. I went back to Jordan and claimed that employee to his superiors. I found out, after that that, he has relatives occupying high positions in the State. His brother was the assistant of the manager of General Security, and other relative was the General Intelligence Manager and a Consultant to the king, and so many others. These people recruited all the departments of the state to put pressure on me. And they also opposed the superiors against me, and that includes the king himself.
I challenged and still challenging Jordan to investigate my movements and contacts for all my life; to sue me for every single mistake that I have done for all my life; and to make a full neutral investigation in my problem, and the circumstances caused the death of my children. It is a legal and moral challenge, and he, who thinks that he is above the law, has higher moral obligations, and will not runaway from this challenge, if he has a little hope of winning.
I had put another choice for the Jordanian state, to check my honesty interiorly, and if they found out that I was honest, I would accept solving the problem by mutual consent with no libel. But, when they didn’t succeed to stop my speaking by pressure, they put more pressure on me.
Ladies and Gentlemen,
If the State had a slight thing against me, they would have used it. Did they present any document that convicts me, and you believed without facing me? Doesn’t that prove that it is a weak proof? These are some example documents that could be believed without checking, and they are wrong:
1. The strongest documents could ever be owned are the personal ID card and the passport. My current ID and passport say that I was born January 1, 1951 but the truth is that I was born on January1, 1947. And that is mentioned in my all previous IDs and passports and all my educational certifications. This difference is because when I returned to Jordan after 30 years absence, having nothing at all, I could not find a job neither in the private nor in the public sector. I thought that it was because of my age; so I changed my birth date in a legal way at the court; but I found out that I did not found job because the General Intelligence Department is running after me.
2. After running away from Jordan when the General Intelligence Department decided to assassinate me, and after the refusal of my asylum application to the UNHCR, I understood that there was a deal between the Human Rights Organizations and Jordan. Jordan allows me live safely, and to work. So I returned and I found a job. That job was registered at the Engineer Association, as a mechanic engineer with a long experience and a suitable salary. That was what the official documents say. But the truth is that I work as an out door boy with a salary less than what I could earn when I worked as a carrier at the market, a sixty years old, fighting young people to find anyone to hire me. I think that you understand that there is coordination between the work owners and the General Intelligence Department. I am not going to refuse that job; of course, it is easier than the previous one in the market. Do you really believe that document which says I am working as an experienced engineer? Is that a solution for my problem? Was the Human Rights mission done in your opinion?
Madams, sirs,
The farthest I can go is to write; and I am committed to write the truth, and only the truth. This is the secret of my self-confidence and strength, against the weakness of my opponents in facing the true. Moreover, I am carrying on.
The Human Right Organizations remain silent for the slow death of my children, while I was permanently calling for help, and remain silent for my continuous eighteen years of suffering, putting the fear of State and the glory of names that appear in my story above the human rights. They gave no care to my challenges to the State for investigation.
I wrote my story documented with all the registered letters, records, faxes, telegrams, press reports and all other kinds of documents. It is now in the hands of a novel writer to be made as a novel. It will be published soon in both languages Arabic and English in Europe. My mission in what remains for me in life will be to write, to advertise and to market my novel. I am sure that what is written will anger some superior people and they will give up their committing of keeping me safe and I will embarrass the Human Rights Organizations with some actions, which I will not declare now. And here I am putting them against their responsibility of keeping me safe, in additional to all their responsibilities, I mentioned before.
I am writing to you now because I am committed to honesty and transparency. If any one of Human Rights Organizations have any objection, excuse or comment, or if any body want to do anything to help me, it will be counted in the Novel to him. Otherwise, as I mentioned before, this letter would be the last scene in my Novel.
I may not be able to pass this letter to all the mentioned addresses above, for that I will pass it to whom I can. Many thanks to anyone who passes it to the difficult addresses. And many thanks to everyone tried or will try to help me.
Amman, Jan. 7. 2008
Zuhair Omari
E-mail: zomari1947@hotmail.com
zuhair1951@hotmail.com
Comment by ززهير عمري — January 17, 2008 @ 15:15
السلاام على اهل الباديه الاشراااف هم اهل سيناء الحبيبه
Comment by ذيــــــــب الحويطي — January 18, 2008 @ 17:07
لا حول ولا قوة إلا بالله يا إخوان لماذا وصل بينا الحال هكذا،،،
لماذا أنتم يا أهلنا وإخوانا من البدو تريدون الانسلاخ عنا، ولما تجعلون فروقات وحواجر بيننا أنا والحمد لله عربي مثلكم ولست فرعوني صحيح أنني لست ببدوي ولكن ليس كل العرب بدو فمنهم الحضري ومنهم البدوي أخوكم من عرب الصعيد فلما يا إخوان نريد أن نتركب بلدنا العزيزة الغالية مصر لأيدي هؤلاء وهؤلاء الأولى أن نوضح لكل الشعب المصري بأنهم عرب وإن انتمائهم للعروبة وافتخارهم بأهل البادية هو من شمات العرب والمسلمين، ولا أنكر أنكم تعرضتم لأمتهن أقل ما توصف بأنها مهزلة ولكن من منا يا أولاد عمنا من البدو لم يتعرض للذل والمهانة على يد هذا النظام الظالم الطاغي، سواء الصعايدة أو الفلاحين أو النوبيين أو البدو، يا إخوان بلدنا مصر تحتاج إلينا فهل نتركنا ونتخلى عنها،،،
أنا أدري ما تعرضتم له وأقدر موقفكم لكن ليس الحل بالهرب من لإسرائيل وحاشكم أن تفعلوها بالطبع فأنت أهل العرب وأهل الكرم وأهل الشهامة أو الهرب للسعودية ولكن الحل بأن نتمسك بعروبتنا وبأرضنا وبشرفنا وكرامتنا وليست سيناء بس ولكن مصر كلها،،،
يا إخوان 85% من شعب مصر هم من العرب الأقحاح ونسبة من هؤلاء ليست بالقليل جاءت من سيناء ومن قبائل البدو،،،
أرجو أن تنظروا إلى الأمر بمحاولة التقارب بينكم وبين باقي فئات الشعب المصري من الشرفاء من العرب أمثالكم حتى نرفع الظلم عنا جميعًا،،،
وصدقوني يا إخوان من خرج من داره اتقل مقداره ولا تتصور أن دول الخليج وعلى رأسها السعودية سوف تصفق لعودتكم،،،
وفي النهاية أرجو ألا أكون قد أثقلت عليكم بكلامي ولكن أنتم أهلي وأحزن أن يقل عليكم شيء يجرحكم أو أن يخرج من أفواه النشامة أمثالكم ما يحاسبكم عليه التاريخ،،،
أخوكم أبو عبد الرحمن
Comment by أبو عبد الرحمن — January 31, 2008 @ 14:28
الله معااااااااااااااااك يا زهير عمرى
Comment by الحويطى — January 31, 2008 @ 21:32
احسن اتهان و الارض ارضي و يضربني ابويا احسن من واحد غريب يضرابني
Comment by مصر — February 1, 2008 @ 0:05
لماذا تم حذف مداخلتي،،،
شكرًا لكم ولا أعتقد أنكم بدو لأن البدو شرفاء أنتم يهود تريدون التفرقة بيننا وبين أهلنا،،،
نحن عرب الحضر بمصر نفدي أهلنا من البدو بأرواحنا،،،
Comment by أبو عبد الرحمن — February 1, 2008 @ 20:44
بيتهيائىل اسرائيل وصلت للى عايزاة بالكلام دة
Comment by على — February 21, 2008 @ 13:08
والله عيب علينا ياجماعة دى معركة تاريخ مش ارض وهو احنا كدة مش وصلنا اسرائيل للى هى عايزاة برضة انا رحت سينا و والله ماحسيت لحظة انها مش ارضى مش بقول ان البدو مش مظلومين بس حتى لو اى حد حصلوا اية ال اليهود يا جماعة محدش فكر هما لية مراعيين طابا اكل وشرب ودوا وكل حاجة علشان من غلوها عندهم بيصرفواعليها ومش عايزيين مقابل اليهود بيصرفوا وبالرغم من انها مصرية شوفوا حاسيين انها بنتهم وراحت لعدوهم بس غالية عندهم للدرجادى دا اليهود لما خرجوا منها خرجوا بيلحسوا التراب وكانو مستعديين يدفعوا اى مقابل شوفوا احنا فين وهما فين بق فى حد عاقل يقول اليهود ارحم الى كانوا بيدوسوا على ولادنا بدبباتهم اللى بيخربوا عقول الشباب المصريين لدرجة ان الناس حاسة بالياس لا اوعوا تحسوا بالياس هو دة هدفهم دى ناس بتخطط سنين وبتصرف مبالغ خرافية عشان ترجع سينا تانى والحصار اللى فارضينوا على اخواتنا ف غزة والضفة وامارة الدنيا القدس قلبنا اخدوها وبعد دة كلة واحد بس من المليار يقول اليهود ارحم هى دى النكسة احنا ف زمن ان ماكنتش تمشى صح وتعرف ربك كويس ونتوحد ونتوحد ونتوحد هننداس بالدبابات انا اسف
Comment by على — February 21, 2008 @ 13:50
ياشلة احنا عيزين نمسك الحكم ومش هانخليها مملكة ولا دولة هانخليها مشيخة والى يطخ فلاح يخش به الجنة لو انت فى حرب ولقيت فلاح ويهودى طخ الاتنين وتاخد نفس السواب
Comment by عدعدنان التربانى — February 22, 2008 @ 16:41
ربنا يطول في عمر الدكتور اسامه الباز
ما كانش حاجه من ديه تحصل و هو موجود
زمان ايام الرئيس عبدالناصر كان مجموعة عرب بتاجر في المخدرات والحكومه مش عارفه تمسكهم قامت الشرطه بالقبض علي النساء عشان تعرف تجيب الرجاله “الوطي واطي”علي اثر ذلك قامت مجموعة العرب بمهجامة مركز بلبيس وتحرير النساء وكل محبوس وقتل كل شرطي امر الرئيس عبدالناصر بالقاء النابلم علي منطقة الحجره التي يعيش بها هؤلاء العرب
مات اعداد لا حصر لها ” العرب علي مستوي الجمهوريه من العلمين لسيناء خزنوا للناس اللي ضربتهم واعتبروا الجيش المصري هو العدو” وقتلوا اللي قدروا عليه من جيش مصر في 67
ثم ادرك البدو بعد ذلك ان اليهودي عدوه وان هذا الجيش مهما كان ومهما فعل فهو علي دينه
Comment by abaalhag — March 2, 2008 @ 19:03
والله ما شفتو من البداوه شي يعني السب واللعن اللي بيبلكم حقكم
Comment by خليجيه — March 9, 2008 @ 16:51
حرقة بلبيس : عندما رفعت يد الرحمة يدها وقالت كفي !!!!
بلبيس أو “حجرة بلبيس ” كما يسميها الناس هنا بلدة في محافظة الشرقية من بر مصر ، رغم ذلك فان لها علاقة شبه كاملة ببدو وأهل سيناء مثلها في ذلك مثل مواضع كثيرة في مصر أذكر منها علي سبيل المثال لا الحصر مديرية التحرير التي رحل معظم أبناء سيناء إليها بعد 1967 ، هناك أيضا حي عين شمس بالقاهرة ، الخانكة وجزيرة بلي في القليوبية ،حي المعادي والبساتين ، أما خط القنال وصعيد مصر فتلك حكاية أخري .
في حجرة بلبيس وفي نهاية الخمسينيات كان الترباني و السويركي و الجبالي و الحويطي و العيّادي ومعظم أبناء القبائل هناك عندما أقدم أحد مهربي المخدرات من بدو سيناء علي قتل أحد الضباط علي خلفية يختلف الرواة بشأنها فمنهم من يقول أنه خلاف شخصي ومنهم من يقول بأن الضابط كان يؤدي واجبه لكن جميع الرواة اتفقوا علي إدانة القاتل بالضبط كما أدانوا وبأرواح مجروحة رد الفعل الذي جاء بتعليمات مباشرة من عبد الحكيم عامر ، عندما يحكون لك ذلك فانك ستلحظ وجوهاً كأنما هبطت فجأة من تاريخ تفوح منه رائحة الخراب : كانوا يحكون وأنا أحاول أن أجد في التاريخ الذي قرأته شبيها لما يحكون فلا أفلح ، لكن روايات شهود العيان اتفقت ، وما قرأته عن استهتار عبد الحكيم عامر وما كان يفعله مع المتمردين من أتباع الإمام في اليمن خصوصا ما يتعلق بالنابالم ، كل ذلك كان يؤيد روايات شهود العيان التي اتفقت علي أن الطائرات حرقت حجرة بلبيس كلها بالنابالم : الناس والبيوت والمزارع حتى الحيوانات لم تسلم من الحرائق ، نجا من نجا ليحمل في القلب ذكري سوداء لم تمحها السنين عن قسوة لا تشير سوي لكراهية لا يمكن غفرانها ، وضاع من ضاع ليظل أهله يحملون بدل الثأر – وهو من صميم ثقافتهم الإنسانية - والذي بالطبع لا يقدرون علي أخذه من نظام سياسي لا يمكن محاربته، بدلاً من هذا الثأر حملوا انكساراً إنسانيا تلمسه في تهربهم من إعادة حكي ما حدث .. لكن المدهش بالفعل أن هؤلاء لم يكرهوا عبد الناصر ، بل علي العكس كانوا يحبونه ويبررون له : لو كان يعلم لحاسب عامر حساباً عسيراً !!!! .. هم يقولون ذلك لكن الذي أعلمه ولم أشأ أن أذكره لهم غير ذلك ، ربما تعمدت أن أحتفظ لهم بصفحة بيضاء حتى ولو كانت غير حقيقية ..
Comment by سيناء حيث أنا — March 23, 2008 @ 12:19
سلامي لربعنا واهلنا في سينا انتم عزوتنا واهلنا ونشد ظهرنا فيكم
وسلامي لكل من قال انا بدوي
ابن عواد البدراني بادية النقب
Comment by ابن عواد البدراني ss — March 25, 2008 @ 10:25
شباب البدو هلا انا اخوكم سليمان بس اسم عوده هذء مو اسم ولدي بس انا ناصح امه الحكومه المصريه هي حكومه بانت متناكه امه حسام المصري هو ابن شرموطه امه
Comment by الحويطى — April 1, 2008 @ 20:36
سلااامى لى اهل الباديه الاحرار وملعووووووووون ابو اى فلاح موجود ياخد بى الجزمه على راس الى خلفه يا كلااااااااب يالى ما تعرفو الاصول
يا نـــــــــط انجليزى واسرائيلى هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
حنا البدو اصول العرب حنا البدو الاكرام حنا البدو الاحرار اى واحد بدوى يرفع راسه
ام انت يا فلاح تحت رجلى
Comment by الحويطى — April 15, 2008 @ 15:57
بخصوص مقال مسعد أبو فجر علاقة الأديرة بالبدو: سانت كاترين نموذجا
ـــــــــــــــ
مجرد اسئلة
اول سؤال : من الذي قتل عمك موسي ابو صيبع اثناء الاحتلال الاسرائيلي لسيناء في منتصف السبعينات ؟؟؟؟؟
ثاني سؤال : ماذا فعلت يا مسعد لابناء عشيرتك الذين هاجروا مع الاحتلال الاسرائيلي بسبب نشاطهم الاستخباري مع الجيش الاسرائيلي وهم اكثر من 170 شخص ومحشورين في قرية جنوب مدينة رفح الفلسطينية ( الدهيميه )
ثالت سؤال : معروف لجميع قبائل سيناء بان عشيرتك قد باعوا اراضيهم للاسرائيليين وقبضوا ثمنها مالا ومنازل في قرية الماسورة تشهد بذلك حتي الان
رابع سؤال ماذا كنت تفعل وانت تتسكع في مخيمات الخمر والبانجو علي خليج العقبة باحثا عن عاهرة اسرائيلية تنفق عليك قبل ان ترتمي في احضان المعارضة التي للاسف اعتقدت انك بدوي وتنتمي الي قبائل سيناء
خامس سؤال ماهو ردك علي اتهام اكبر شيوخ الرميلات القبيلة التي تننتمي اليها عندما قال علي الملا وهو من عقلاء القبلية ( اللي عنده كلب يلمه )
Comment by